Terug
Charging stations

Charging stations

4 September 2023

De toekomst van Europese snellaadstations

Wat je moet weten over de toekomst van Europese snellaadstations

De AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation) is gewijzigd en dat is groot nieuws voor de elektrische rijder van nu, en die van de toekomst.

Nu er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, is het hoog tijd dat er iets wordt gedaan om de infrastructuur voor snelladen verder te versterken. Er zijn al honderden laadstations verspreid over de meeste steden in de wereld – maar hoe zit het met de autosnelwegen, die langeafstandsreizen mogelijk maken in Europa?

Om hier iets aan te doen heeft de Europese Unie een aantal nieuwe regels opgesteld voor het snelladen van EV’s op het continent. De streefdatum voor al deze maatregelen die moeten bijdragen tot de verdere versterking van de al robuuste EV-infrastructuur in Europa, is december 2025.

Er zijn minimum laadcapaciteiten vastgelegd, evenals de installatie van een snellaadstation om de 60 kilometer op de snelweg. De nieuwe regelgeving richt zich op het trans-Europese transportnetwerk (TEN-T). Met de installatie van snellaadstations op dit trans-Europese transportnetwerk zullen EV-bestuurders met gemak kunnen reizen. Onrust over de actieradius zal tot het verleden behoren.

Bovendien bepaalt de regelgeving dat de betaling voor het gebruik van de laadfaciliteiten toegankelijk en eenvoudig moet zijn voor iedereen. Dit betekent eenvoudige en handige betaalmethoden, waarbij alle nieuwe EV-snelladers met een vermogen van minstens 50 kW ook betaalkaart- of contactloze betalingen moeten ondersteunen.

Daarnaast moet elke snellaadhub tegen december 2025 een minimaal vermogen hebben van 400 kilowatt, met ten minste één laadpunt dat 150 kW kan leveren. De regels vragen om een minimale totale output van 600 kW tegen 31 december 2027, evenals ten minste één laadpunt van 150 kW. Op dit moment hebben sommige laadstations een label met een vermogen van 150 kW, hoewel dit vermogen wordt geleverd aan de hand van twee laadkabels. Als twee voertuigen de lader gebruiken, wordt het totale vermogen dus gehalveerd en gedeeld. De nieuwe wetgeving vereist dat er altijd ten minste één laadpunt met een minimale capaciteit van 150 kW actief is, zodat er snel kan worden geladen voor degenen die dat het hardst nodig hebben.

De regelgeving heeft niet alleen betrekking op het hele trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T), maar ook op de routes die aansluiten op het snelwegennetwerk. De nieuwe normen gelden vanaf 2027 ook voor 50 procent van deze secundaire routes. Het doel is om tegen 2030 de installatie van snellaadstations voor EV’s langs al deze wegen te voltooien. Bovendien moeten tegen 2035 alle laadstations op zowel het grote TEN-T netwerk als de 50 procent van de kleinere snelwegen een totale capaciteit van 600 kW hebben. Als en wanneer al deze zaken werkelijkheid worden, zou snelladen voor iedereen toegankelijk moeten worden en zou afstandsangst wel eens tot het verleden kunnen behoren.