Heb je je ooit afgevraagd waar de elektrische bedrijfswagens die steeds populairder worden, eigenlijk worden gebouwd? Het antwoord daarop kan verrassend zijn, zeker in het licht van de recente Europese importheffingen op elektrische voertuigen uit China.
Elektrische wagens in cijfers
Volgens het European Alternative Fuels Observatory vormen elektrische voertuigen tegenwoordig meer dan een kwart van alle nieuw ingeschreven auto’s in ons land. Als de huidige trends doorzetten, zal tegen het einde van dit jaar de grens van 100.000 nieuwe EV’s worden bereikt. Het aandeel van elektrische wagens in de bedrijfssector ligt zelfs nog hoger: in de eerste helft van 2024 was maar liefst 34,4% van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens elektrisch.
Leasemaatschappijen zien een vergelijkbare trend: acht op de tien nieuwe bestellingen zijn elektrisch. Het is dus slechts een kwestie van tijd voordat het Belgische wagenpark grotendeels emissievrij wordt.
Tesla vs. BMW
De Tesla Model Y blijft de populairste keuze voor bedrijfswagens in België, maar de BMW iX1 is snel terrein aan het winnen. Volvo doet het ook goed met de EX40, hoewel hun kleinere model, de EX30, steeds meer in de schijnwerpers staat. Dit compacte model wordt momenteel nog in China geproduceerd.
Dat geldt ook voor de BMW iX3, MG 4 en Tesla Model 3, die eveneens hoog scoren in de Belgische EV-top 10. Het lijkt erop dat bedrijfswagenrijders zich niet bijzonder druk maken over de herkomst van hun voertuig.
Productie dichter bij huis
Europa neemt de kwestie echter serieus, zoals blijkt uit de invoering van importheffingen op EV’s uit China. Deze maatregel kan de verkoop van deze modellen beïnvloeden, afhankelijk van hoe merken hun prijzen aanpassen. Sommige fabrikanten nemen alvast stappen om hun productie te verplaatsen naar Europa.
- Volvo bouwt de EX30 vanaf 2025 in Gent.
- BMW verhuist de productie van de toekomstige iX3 naar Hongarije vanaf 2026.
- BYD bouwt een fabriek in Hongarije.
- MG overweegt de productie van de MG 4 naar Spanje te verplaatsen.
Waar wordt jouw EV gebouwd?
Om een duidelijker beeld te krijgen, vind je hieronder een overzicht van populaire elektrische modellen en hun productieplaatsen:
- Alfa Romeo Junior – Tychy, Polen
- Audi Q4 e-Tron – Zwickau, Duitsland
- BMW iX1/iX2 – Regensburg, Duitsland
- BMW iX3 – Shenyang, China
- Volvo EX30 – Zhangjiakou, China (vanaf 2025 in Gent, België)
- Tesla Model 3 – Shanghai, China
- Tesla Model Y – Berlijn, Duitsland & Shanghai, China
- VW ID.3, ID.4, ID.5 – Zwickau, Duitsland
Dit overzicht toont hoe divers de productie van elektrische wagens is, met een mix van Europese en Chinese fabrieken. Hoewel Chinese modellen een groot deel van de markt domineren, lijkt de trend naar Europese productie toe zich steeds sterker door te zetten.
Conclusie
De herkomst van elektrische voertuigen wordt een steeds belangrijker gespreksonderwerp, vooral nu de Europese regelgeving en productieplannen in beweging zijn. Voor consumenten en bedrijven lijkt de afkomst op dit moment geen doorslaggevende factor, maar dat kan veranderen naarmate meer merken overstappen op lokale productie. Eén ding is zeker: de opmars van de elektrische bedrijfswagen is niet te stoppen, ongeacht waar hij wordt gebouwd.