De overstap naar elektrische voertuigen (EV’s) is in volle gang, maar toch hebben veel consumenten nog vragen over hun lange termijn waarde. Hoewel de initiële kostprijs en het rijbereik vaak als struikelblokken worden genoemd, is de levensduur van EV’s een verborgen troef die vaak wordt onderschat. Recente studies bevestigen dat elektrische auto’s verrassend duurzaam zijn.
EV’s even duurzaam als benzinewagens
Uit een grootschalig onderzoek in het Verenigd Koninkrijk – gepubliceerd in Nature Energy -, waarbij bijna 300 miljoen technische controles van bijna 30 miljoen voertuigen werden geanalyseerd, blijkt dat elektrische voertuigen een levensduur hebben die vergelijkbaar is met benzinewagens. De gemiddelde levensduur van een EV wordt geschat op 18,4 jaar, tegenover 18,7 jaar voor een benzineauto. Daarnaast tonen de cijfers aan dat elektrische voertuigen gemiddeld 199.849 kilometer kunnen afleggen, waarmee ze zeker niet onderdoen voor traditionele auto’s met een verbrandingsmotor.
Belgische data bevestigen de trend
Ook in België wijst alles in dezelfde richting. De gemiddelde leeftijd van auto’s overschreed in 2024 de grens van 10 jaar, wat deels te danken is aan de verbeterde kwaliteit van voertuigen. Daarnaast aarzelen veel consumenten langer met de aankoop van een nieuwe wagen door de kosten en fiscale onzekerheid (volgens de laatste Deloitte-barometer). Dit maakt EV’s juist aantrekkelijker, omdat ze bewezen hebben een duurzame investering te zijn.
Bovendien tonen gegevens van Car-Pass aan dat sommige elektrische voertuigen in België al meer dan 500.000 kilometer hebben gereden. Eén model overschreed zelfs de kaap van 740.000 km in 10 jaar, terwijl een ander exemplaar meer dan 666.000 km haalde in slechts zes jaar. Dit onderstreept dat EV’s een betrouwbare keuze zijn, zelfs voor veelrijders.
Financieel aantrekkelijk op lange termijn
Hoewel de aankoopprijs van een EV gemiddeld € 12.000 hoger ligt dan die van een benzinewagen, worden ze op lange termijn financieel interessanter. Elektriciteit blijft goedkoper dan brandstof en door het beperkte aantal bewegende onderdelen zijn de onderhoudskosten lager. Bovendien genieten nieuwe EV-modellen van een langere levensduur, waardoor hun rendement alleen maar toeneemt naarmate ze langer worden gebruikt.
Een andere veelgehoorde zorg is de levensduur van batterijen. Maar moderne EV-batterijen gaan doorgaans langer dan 160.000 kilometer mee, zoals door fabrikanten gegarandeerd. In sommige gevallen, zoals bij Tesla en Nissan, overleven de batterijen zelfs de voertuigen zelf.
Restwaarde: een aandachtspunt, maar stabiliserend
Volgens Deloitte blijft de restwaarde van EV’s een aandachtspunt. Momenteel overweegt slechts 5% van de tweedehandskopers in België een elektrische wagen, terwijl dat bij nieuwe wagens op 20% ligt. Daarnaast maakt 15% van de consumenten zich zorgen over de doorverkoopwaarde. Toch zou de betrouwbaarheid van batterijen en de voortdurende technologische vooruitgang deze marktwaarde op termijn stabiliseren en onzekerheden wegnemen.
EV’s als slimme keuze voor de toekomst
Met de fiscale onzekerheid en stijgende autokosten stellen veel Belgen de aankoop van een nieuwe wagen uit. De lange levensduur van EV’s wordt hierdoor een doorslaggevend argument. Elektrische voertuigen zijn niet alleen een duurzaam alternatief, maar bieden ook vergelijkbare prestaties en kostenvoordelen in vergelijking met traditionele auto’s. Wie slim vooruit wil plannen, kiest dus voor elektrisch rijden!