Terug

3 March 2025

Verplichtingen voor laadpunten bij parkings: wat je moet weten

Elektrisch rijden zit in de lift in Vlaanderen. Om deze evolutie verder te ondersteunen, heeft de Vlaamse overheid verplichtingen ingevoerd voor de installatie van laadinfrastructuur op parkeerterreinen. Dit moet de transitie naar elektromobiliteit vergemakkelijken en herhaaldelijke ingrijpende werken voorkomen. Hieronder lees je wat deze verplichtingen precies inhouden.

Welke gebouwen vallen onder de regelgeving?

Sinds 11 maart 2021 gelden er verplichtingen voor de installatie van laadpunten voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van gebouwen. Concreet zijn ze van toepassing op gebouwen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning wordt aangevraagd voor nieuwbouw of voor een ingrijpende renovatie. Vanaf 1 januari 2025 komt er ook een verplichting voor de installatie van laadpunten op parkeerterreinen van niet voor bewoning bestemde gebouwen met een parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen. Dergelijke parkeerterreinen moeten uiterlijk op 1 januari 2025 over minstens 2 laadpunten beschikken.

 

* Wat is een ingrijpende renovatie? Een renovatie wordt als ingrijpend beschouwd als meer dan 25% van de oppervlakte van de bouwschil wordt aangepakt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het vernieuwen van gevels of daken.

* Wat houdt laadinfrastructuur in? Laadinfrastructuur omvat alle voorzieningen die nodig zijn om later eenvoudig laadpunten te kunnen installeren. Denk hierbij aan goten of kabelbuizen aan muren. De daadwerkelijke bekabeling of installatie van laadpunten is niet verplicht, zolang er maar wachtbuizen aanwezig zijn om toekomstige uitbreidingen mogelijk te maken zonder breek- of graafwerken.

De verplichtingen gelden in de volgende gevallen:

  • Voor parkeerterreinen binnen of naast gebouwen.
  • Als renovaties ook het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur betreffen.
  • Voor privé- en deels publiek toegankelijke parkeerplaatsen, zoals die van appartementsgebouwen.

Ze gelden niet:

  • Voor opritten van woningen, aangezien deze niet als parkeerterreinen worden beschouwd.
  • Bij renovaties waarbij de kosten van laadinstallaties meer dan 7% van de totale renovatiekosten bedragen.

Handhaving en boetes

Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) ziet toe op de naleving van de verplichtingen. Bij overtredingen kunnen administratieve boetes worden opgelegd:

  • 2.000 euro per ontbrekend laadpunt.
  • 1.000 euro per parkeerplaats zonder geschikte laadinfrastructuur.

De eigenaar van het gebouw of, indien van toepassing, de houder van een zakelijk recht is verantwoordelijk voor naleving. Bij nieuwbouw is dit de vergunninghouder.

Waarom deze verplichtingen?

Deze Vlaamse regelgeving is de omzetting van een Europese richtlijn over de Energieprestatie van Gebouwen. Het doel is om de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen en de klimaatdoelstellingen te behalen.

Met deze maatregelen bouwt Vlaanderen aan een toekomst waarin elektrisch rijden toegankelijker wordt voor iedereen. Heb jij een parkeerterrein dat onder deze verplichtingen valt? Zorg dan dat je op tijd de nodige aanpassingen doet om boetes te voorkomen en bij te dragen aan een duurzamere mobiliteit.