Op Brussel na zijn alle nieuw aangestelde ministers inmiddels aan de slag. Dat betekent dat de verschillende regeerakkoorden in werking kunnen treden. Maar wat houdt dat precies in voor jou en je (bedrijfs)wagen? We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.
Voordeel Alle Aard (VAA)
De berekening van het Voordeel Alle Aard (VAA) voor je bedrijfswagen gebeurt op basis van een referentiewaarde voor de CO2-uitstoot. Die referentiewaarden worden in 2025 strenger. Voor dieselwagens daalt de drempel van 65 naar 59 g/km CO2, terwijl die voor benzine-, LPG- en CNG-wagens van 78 g/km naar 71 g/km gaat.
Wat betekent dat concreet? Als je een traditionele diesel- of benzinewagen rijdt, zal je VAA in 2025 met zo’n 5 à 8% stijgen. Voor EV’s verandert er niets: die blijven belast met een minimumcoëfficiënt van 4%.
Daarnaast wordt een nieuw minimumbedrag ingevoerd. Waar je in 2024 nog minstens 1.600 euro per jaar aan VAA betaalde, zal dat vanaf 2025 stijgen naar 1.650 euro.
CO2-bijdrage
Werkgevers betalen een CO2-bijdrage voor de bedrijfswagen die ze ter beschikking stellen. Dit bedrag wordt elk jaar geïndexeerd. Voor 2025 is de indexatiecoëfficiënt vastgesteld op 1,5948, wat neerkomt op een stijging van 3,84% ten opzichte van 2024.
Voor auto’s met een traditionele verbrandingsmotor komt daar nog een CO2-multiplicator bovenop. Die stijgt nu van 2,25 naar 2,75 of een toename van 22%. Voor plug-inhybrides, gewone hybrides (als die onder 96 g/km blijven voor benzine- en 78 g/km voor dieselhybrides) en EV’s geldt die multiplicator niet.
Wat niet wil zeggen dat die ecowagens de dans dan helemaal ontspringen. Wie vandaag een groene bedrijfswagen bestelt, zorgt ervoor dat zijn werkgever minstens 37,33 euro per maand aan CO2-bijdrage betaalt, tegenover 31,99 euro in 2024.
Thuisladen
Wie zijn elektrische bedrijfswagen of plug-inhybride thuis oplaadt, rekent de gebruikte stroom doorgaans rechtstreeks af met zijn werkgever. Om onduidelijkheid over de vergoeding te voorkomen, is er een forfaitair bedrag vastgelegd (gebaseerd op een gemiddelde van door de CREG gepubliceerde tarieven) die elk kwartaal herzien zullen worden. Een forfaitaire methode die tot eind 2025 gehanteerd zal blijven.
Tarieven voor het eerste kwartaal van 2025:
- Vlaanderen: 28,22 cent/kWh
- Brussel: 32,94 cent/kWh
- Wallonië: 32,56 cent/kWh
Vlaanderen
Op regionaal niveau zijn er ook enkele veranderingen op til, vooral met de komst van de nieuwe Vlaamse regering. Zo zullen particulier gekochte EV’s binnenkort niet langer vrijgesteld zijn van BIV en verkeersbelasting. Hoeveel er precies betaald zal moeten worden, is nog niet bekend.
De Vlaamse regering heeft tegelijk ook de verstrenging van de Lage EmissieZones (LEZ) uitgesteld. Dit betekent dat Euro 5-diesels, net zoals in Brussel en Wallonië, voorlopig nog zonder boetes Antwerpen en Gent kunnen binnenrijden.
Ook het totaalverbod op wagens met een verbrandingsmotor werd op de lange baan geschoven. De nieuwe streefdatum nu is 2035, in plaats van het eerder geplande 2029.