Terug
Split billing tarief

Split billing tarief

18 October 2023

Platformrelease in de kijker: split billing vergoedingstarief – CREG vs. zelfgekozen tarief

De split billing functionaliteit werd ondertussen al enige tijd geleden ingevoerd om op een correcte manier werknemers voor het stroomverbruik van hun bedrijfswagen te vergoeden. Door de (sterk) wisselende energieprijzen van het afgelopen jaar ten opzichte van een meer stabiele tendens in het verleden is het belangrijk om de tarieven op ons platform eenvoudig te kunnen aanpassen aan deze veranderende markt.

Tot voor onze platformrelease van 16.12.2022 was dit een manueel en vaak tijdrovend proces aangezien elk split billing contract individueel moest worden aangepast per medewerker. Met de platformupdate van december 2022 werd het eenvoudiger om de split billing vergoedingstarieven ingesteld op het platform, eenvoudig aan te passen aan veranderende noden, zoals een stijging van de energieprijs. Mobiflow stelde het voorkeurstarief van de klant eenmalig zelf in op het platform op basis van een mailing waarin gevraagd werd naar het tarief dat de voorkeur van de klant genoot: het CREG-tarief of een zelfgekozen tarief.

  • Het CREG-tarief is het gangbare tarief voor de vergoeding van thuislaadsessies van werknemers, of thuislaadsessies van de eigen vennootschap of zelfstandige activiteit. Dit tarief krijgt maandelijks automatisch een update in ons Mobiflow-platform op basis van het laatst gepubliceerde CREG-tarief (https://www.creg.be/nl/professionals/marktwerking-en-monitoring/boordtabel). Het CREG-tarief verschilt afhankelijk van je woonplaats (Vlaanderen, Wallonië, Brussel). Voor Vlaanderen wordt daarin zelfs rekening gehouden met het capaciteitstarief, dat voorlopig in Brussel en Wallonië nog niet van toepassing is. Daarnaast is het mogelijk om voor het Belgische gemiddelde te kiezen, dat het gemiddelde is van de drie gewesten.
  • Een zelfgekozen tarief. Dit tarief wordt door de eindklant zelf bepaald en moet periodiek opnieuw geëvalueerd en aangepast worden in het Mobiflow-platform. Indien dit tarief gekozen werd, stelde Mobiflow dit eenmalig voor de klant in. Voor de aanpassing of update van het tarief, was de klant zelf verantwoordelijk of deed Mobiflow de aanpassing voor de klant wanneer dit expliciet gevraagd werd.

Wat is het resultaat na één jaar? Welk tarief geniet de voorkeur van de klant? De meeste klanten opteerden voor het CREG-tarief zoals weergegeven op onderstaand diagram.

De overheid beschouwt het CREG-tarief als het meest correcte gemiddelde en geldt als referentie, hoewel hierover nog geen wetsvoorstel is ingediend. De gesprekken tussen de eMobility sector en de bevoegde ministers zijn gaande.

Wens je je split billing vergoedingstarief te wijzigen van zelfgekozen naar CREG-tarief? Lees in onze FAQ en in bijgevoegd document hoe je de tariefwijziging instelt op het platform.