Terug

18 October 2024

Vlaams regeerakkoord: ook elektrische voertuigen zullen BIV en verkeersbelasting betalen

Het nieuwe Vlaamse regeerakkoord bevat tal van maatregelen die gevolgen zullen hebben voor automobilisten. Zo wordt de Zone 30 verder uitgebreid, maar blijft de verstrenging van lage-emissiezones (LEZ) achterwege. Wat echter het meest in het oog springt, is dat eigenaars van elektrische voertuigen voortaan ook de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting moeten betalen.

Overzicht

Na maandenlange onderhandelingen hebben cd&v, N-VA en Vooruit een akkoord bereikt en is er een nieuwe Vlaamse regering gevormd. De ministers van de regering Diependaele I hebben inmiddels de eed afgelegd in het Vlaams Parlement. Het regeerakkoord, dat meer dan 200 pagina’s telt, bevat veel maatregelen die van invloed zijn op de automobilist. Zo zullen eigenaars van elektrische voertuigen voortaan ook belastingen betalen, waaronder de BIV en verkeersbelasting.

Tot nu toe hoefde men in Vlaanderen bij de aankoop van een elektrische auto geen BIV of jaarlijkse verkeersbelasting te betalen. Deze vrijstellingen, bedoeld om de aanschaf van elektrische voertuigen te stimuleren, worden echter afgeschaft. De nieuwe Vlaamse regering stelt dat de snelle vergroening van het wagenpark maakt dat fiscale ondersteuning voor voertuigen met nulemissie niet langer gerechtvaardigd is. Daarnaast zorgen deze vrijstellingen voor minder inkomsten en maken ook elektrische voertuigen gebruik van de wegen, net zoals wagens die op fossiele brandstoffen rijden.

Wat als je al een elektrische auto hebt?

Er is goed nieuws voor huidige eigenaars van elektrische wagens. Zij blijven vrijgesteld van de nieuwe maatregelen en hoeven dus geen jaarlijkse verkeersbelasting te betalen. Dit wordt onderbouwd met het argument dat de “eerder gemaakte keuzes van burgers” worden gerespecteerd.

Hoeveel zal je moeten betalen?

De exacte bedragen die eigenaars van nieuwe elektrische voertuigen zullen moeten betalen, zijn op dit moment nog niet bekend. Wel is het de bedoeling dat de BIV en verkeersbelasting voor elektrische auto’s lager zullen liggen dan voor voertuigen met een verbrandingsmotor, inclusief hybride wagens. Verder is er een belofte van de Vlaamse regering om de totale eigendomskosten (TCO) van een elektrische wagen te verlagen door elektriciteit goedkoper te maken in vergelijking met fossiele brandstoffen.

Wat gebeurt er met de Vlaamse EV-premie?

De nieuwe Vlaamse regering schaft ook de EV-premie af die momenteel bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische auto wordt toegekend (respectievelijk 5.000 en 3.000 euro). Dit zal zo snel mogelijk gebeuren, wellicht nog voor het einde van het jaar, afhankelijk van de juridische haalbaarheid. Wie echter al een aanvraag heeft ingediend, behoudt recht op de premie volgens de huidige regelgeving. Snel handelen is dus aan te raden.

Laadpleinen in plaats van laadpalen

Een andere belangrijke maatregel in het regeerakkoord is een herziening van de strategie rond publieke laadinfrastructuur. De huidige laadpalen staan vaak op gespannen voet met zowel ruimtelijke ordening als lokale bewoners. Daarom wordt er in de toekomst meer ingezet op slimme laadpleinen. Ook zal er gekeken worden naar wettelijke mogelijkheden voor bidirectioneel laden, waarbij elektrische auto’s energie terug kunnen leveren aan woningen.