Selecteer de service waarbij je hulp nodig hebt

Voor welk type gebruikers ben je op zoek naar antwoorden?

Elektrisch laden

Algemene vragen

Waar kan ik laden?

Bij Mobiflow is jouw rijcomfort prioritair. Mobiflow werkt met vele partners samen om je zo toegang te verschaffen tot zoveel mogelijk laadstations. Op dit ogenblik beslaat het netwerk van Mobiflow en partners 95% van alle publiek toegankelijke oplaadpunten in de Benelux. Waar bevinden zich al de voor jou toegankelijke laadstations? Dit kan je heel eenvoudig zien via jouw Mobiflow-app en via jouw My Mobiflow-account op het platform. Ook op de homepagina van onze Mobiflow-website vind je een kaartweergave terug. Meer info in bijlage over waar je in de app en op My Mobiflow tergvindt waar je kan laden.

Problemen en oplossingen

Wat moet ik doen als de laadsessie niet start na activatie via de app?

1. Controleer of je laadkabel diep genoeg in het stopcontact zit, zowel langs de kant van je wagen als bij het laadpunt.

2. Om via de app een sessie te kunnen starten, heb je een goede mobiele dataverbinding nodig. Verplaats jezelf eventueel een beetje, het is niet nodig om in de buurt van het laadpunt of je wagen te staan.

3. Lukt dat nog steeds niet, start je laadsessie met je laadpas. Op dit moment is een laadpas nog steeds de meest gebruikte en meest stabiele manier om een sessie te starten.

Ik heb problemen met een laadpunt.

Heb je problemen bij het laden? Controleer eerst even volgende zaken.

1. Is het laadpunt niet gereserveerd door een andere klant? Via de Mobiflow app kan je aan de kleur van het icoon de status van het laadpunt controleren. Als het icoontje een oranje kleur heeft, dan is het laadpunt gereserveerd. Indien er een technische fout is, kleurt het icoontje rood. Kies dus een laadpunt met een groene kleur.

2. Heb je een vrij laadpunt gekozen en lukt het laden niet? Probeer de laadkabel nog eens goed (diep) in het stopcontact te steken.

3. Lukt het laden nog steeds niet? Verifieer even je beschikbare krediet met de Mobiflow-app indien je een Mobif Free abonnement hebt.

4. Indien er nog genoeg krediet op jouw account staat en het laden nog steeds niet lukt, dien je contact op te nemen met de eigenaar van de laadpaal. De contactgegevens kan je op elke laadpaal teruggvinden.

Het laadpunt herkent mijn laadpas niet. Wat moet ik doen?

1. Doet het probleem zich voor wanneer je een laadsessie probeert te stoppen, controleer dan even of je de laadpas gebruikte waarmee je de laadsessie hebt gestart. Deze moet namelijk altijd dezelfde zijn.

2. Wanneer je een laadsessie probeert te starten, controleer dan eerst of je het laadpunt in de Mobiflow-app kan terugvinden. Enkel de laadpunten die je ook in de app kan vinden, kunnen gebruikt worden voor een publieke laadsessie.

3. Behoort het laadpunt tot een netwerk waar je voordien wel al kon laden of kon je dit laadpunt in het verleden al gebruiken, bezorg ons dan de nodige informatie zodat we dit verder kunnen onderzoeken: je naam, het e-mailadres van je Mobiflow-account, de code van je laadpas, het tijdstip waarop je de laadsessie probeerde te starten, het tijdstip waarop je de laadsessie probeerde te stoppen, de exacte locatie van het laadpunt (adres en identificatie van het laadpunt).
Je kan je probleem melden via https://www.mobiflow.be/contact/ .

Kan een derde mijn laadsessie stoppen?

Neen, een laadsessie moet altijd worden gestopt op dezelfde manier als waarop ze werd gestart. Dat kan dus enkel met de app op jouw smartphone (als je die gebruikte om de sessie te starten) of met jouw laadpas (als je daarmee de sessie hebt gestart). Daarnaast is het stoppen van de sessie ook mogelijk door de wagen te ontgrendelen en de laadkabel uit de wagen te halen, op die manier stopt de sessie ook automatisch, maar zonder sleutel van de wagen is dit onmogelijk. Enkel de uitbater van het laadpunt kan, doorgaans vanop afstand, je laadsessie stoppen in functie van klantenondersteuning of bij technische problemen.

Mijn laadkabel zit geblokkeerd in het laadpunt of ik kan de laadsessie niet stoppen, wat doe ik?

1. Een laadkabel wordt pas vrijgegeven wanneer de laadsessie gestopt is. Controleer dus eerst of je de laadsessie hebt beëindigd en let erop dat je dat doet op dezelfde manier als waarop je de sessie gestart hebt: starten met de Mobiflow-app betekent dus ook stoppen met de app, starten met je laadpas betekent dat je moet stoppen met diezelfde laadpas.

2. Zorg ervoor dat je wagen ontgrendeld is.

3. Heb je voorgaande stappen gecontroleerd en blijft de laadkabel geblokkeerd, dan kan je best contact opnemen met de eigenaar of uitbater van het laadpunt. Op het laadpunt of in de buurt ervan moet je diens contactgegevens vinden. Sommige laadpunten beschikken zelfs over een noodstop.

4. Kan je ook de uitbater niet contacteren, dan proberen wij je verder te helpen en nemen wij contact op met de uitbater van het netwerk waarmee dit laadpunt verbonden is. We zijn dan echter volledig afhankelijk van de reactiesnelheid van de uitbater in kwestie. Bezorg ons de nodige informatie via info@mobiflow.be zodat we het probleem verder kunnen onderzoeken: je naam, het e-mailadres van je Mobiflow-account, de code van je laadpas, het tijdstip waarop je de laadsessie startte, het tijdstip waarop je de laadsessie stopte, de exacte locatie van het laadpunt (adres en identificatie van het laadpunt).
We proberen je zo goed mogelijk te helpen, maar hebben zelf geen controle over of aansprakelijkheid rond de behandeling van het probleem.

Publiek laden lukt niet. Wat nu?

Lukt het niet om een laadpaal te activeren? Overloop even volgende scenario’s en hopelijk is jouw probleem hierdoor verholpen:

1/ Mobiflow streeft ernaar om een zo groot mogelijk netwerk van partners uit te bouwen. Controleer in de Mobiflow-app of de betreffende laadpaal tot een van onze partners behoort en dus op onze kaart te zien is. Onze app kan gedownload worden in de Apple Store of in de Google Play Store.

2/ Heb je meerdere laadpassen? Let dan op dat je dezelfde laadpas gebruikt bij het activeren als bij het desactiveren.

3/ Let ook op voor metalen voorwerpen of magneten in de buurt van je laadpas. Die kunnen voor storingen zorgen.

4/ Bij een Mobi Free-abonnement controleer je best of er nog een positief krediet op je account staat. Bij een EV Charging-abonnement, of er een actieve betaalmethode op je account werd ingesteld. Als je een laadpas hebt van je werkgever, kan je werkgever dit voor jou checken. Bijgevoegd screenshot toont waar je op het My Mobiflow-platform (https://my.mobiflow.be) kan checken of er een betaalmethode werd ingesteld en hoe je er een kan toevoegen. Vergeet niet om de schakelknop rechts “Gebruik voor facturering” aan te zetten!

Heb je al deze zaken gecontroleerd en lukt het nog steeds niet om te laden? Contacteer onze supportdienst op het nummer 09 296 45 45 en geef de volgende info door: naam, e-mail Mobiflow-account, laadpasnummer, start- en stoptijd van de laadsessie en de locatie van de laadpaal.

 

Energy Management System

Laadpaalbeheer

AFIR

Wie wordt getroffen door AFIR?

Klanten met een publiek laadstation dat na 13 april 2024 in gebruik werd genomen, moeten rekening houden met de volgende regels:

1. Toegankelijke betaalmethoden

EV-bestuurders moeten zonder laadpas of app hun EV kunnen laden en betalen met gangbare betaalmethoden zoals debetkaarten en mobiele betalingen via QR-codes. Dit betekent dat:

  • Laadstations met een vermogen onder 50 kW uitgerust moeten zijn met QR-codes voor eenvoudige ad-hoc-betalingen.
  • Laadstations met een vermogen van 50 kW of hoger moeten zijn uitgerust met betaalkaartlezers. Vanaf 2027 moeten alle toestellen met een vermogen van 50 kW of hoger aan deze regels voldoen, ook toestellen die voor 13 april 2024 in gebruik zijn genomen.

2. Transparante prijsinformatie

EV-bestuurders moeten precies zien wat de kosten zijn voordat ze beginnen met laden. Duidelijke en gedetailleerde prijsinformatie moet aan elk laadstation worden verstrekt.

Wat is AFIR?

De Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) is een Europese regelgeving die als doel heeft het gebruik van alternatieve brandstoffen te bevorderen door de infrastructuur te verbeteren en toegankelijker te maken. Deze regelgeving stelt onder andere specifieke eisen aan de betaalmogelijkheden bij publiek toegankelijke laadstations.

Volgens AFIR moeten alle publiek toegankelijke laadstations nu gangbare betaalmethoden accepteren, zoals debetkaarten en QR-code betalingen. Daarnaast is transparante prijsinformatie een vereiste, zodat gebruikers vooraf weten hoeveel ze zullen betalen voor het opladen van hun voertuig.

Betaling en facturatie

Wat is een betaalverzoek en waarom wordt er geen btw aangerekend op het betaalverzoek?

Bij activatie van split-billing facturatie, ontvangt de werkgever maandelijks een betaalverzoek dat hij manueel moet betalen, niet automatisch, met alle laadsessies per werknemer. Zodra Mobiflow deze betaling ontvangt, krijgt elke werknemer de kosten voor zijn of haar laadsessies teruggestort.

We hebben er bewust voor gekozen om te werken met een betaalverzoek en niet met een factuur. Split-billing sessies worden namelijk beschouwd als een verkoop van privé naar onderneming. Hierdoor wordt er geen btw aangerekend.

Er moest vervolgens beslist worden om ofwel op de factuur te vermelden dat de dienst niet aan btw onderworpen is, of om een ander, apart document op te stellen – een betaalverzoek – dat deze verrichten behelst. Wij hebben voor dit laatste gekozen in de vorm van een betaalverzoek. Een betaalverzoek kan perfect in de boekhouding gebracht worden.

Mijn factuur vermeldt de verkeerde gegevens. Hoe vraag ik correctie aan?

Stuur een mailtje naar info@mobiflow.be en we helpen jou verder.

Wat is de betalingstermijn van mijn factuur?

De betalingstermijn van je factuur bedraagt 14 kalenderdagen. De dienstverleners die via Mobiflow beschikbaar zijn, hebben steeds heel korte betaaltermijnen en daar moeten we in onze betalingstermijn ook rekening mee houden.

Waarom krijg ik een betalingsherinnering via e-mail van de firma Payt?

Wanneer een betaling niet kon worden uitgevoerd, doen we in sommige gevallen beroep op de dienstverlening van Payt. Zij zorgen ervoor dat de transactie alsnog kan gebeuren door verschillende mogelijkheden aan te bieden en die zo automatisch mogelijk af te werken.

Hoe kan ik mijn facturatiegegevens aanpassen?

Je kan je facturatiegegevens aanpassen door aan te melden op https://my.mobiflow.be/sp/customer via Administratie > Accountgegevens. Voor aanpassingen wat betreft bedrijfsnaam, btw-nummer en facturatieadres, dien je een mail te sturen naar info@mobiflow.be.

 

Wanneer krijg ik mijn factuur en kan ik een PO-nummer aan de factuur toevoegen?

Je ontvangt een maandelijkse factuur via e-mail, telkens bij de start van een nieuwe maand of op de 15de van de maand afhankelijk van de startdatum van je contract. Een PO-nummer kan toegevoegd worden via Administratie > Voorkeuren.

 

Waar kan ik zien of ik krediet ter beschikking heb?

In de Mobiflow-app zie je bovenaan links op je startscherm hoeveel krediet je beschikbaar hebt. Ook via het Mobiflow-platform https://my.mobiflow.be/sp/customer vind je via Financiën > Krediet alle gegevens terug.

Is mijn toegevoegd prepaid krediet onmiddellijk beschikbaar?

Je krediet is beschikbaar zodra we een bevestiging van je bank of betalingsprovider krijgen. Afhankelijk van je betalingsmethode kan dat onmiddellijk zijn of kunnen er enkele dagen vertraging optreden:

toevoegen krediet met bankkaart is onmiddellijk;

toevoegen krediet via VISA, mastercard is onmiddellijk;

toevoegen krediet via overschrijving kan 2 tot 3 dagen duren om prepaid te laden.

Kan ik van prepaid naar postpaid gaan?

Dat kan enkel voor elektrisch laden, niet voor andere mobiliteitsdiensten. Stuur een mailtje naar info@mobiflow.be, dan brengen we dat voor jou in orde.

Wat is het verschil tussen prepaid en postpaid?

Bij een prepaid abonnement laad je vooraf budget op je account, dat daarna beschikbaar wordt voor jezelf en eventueel andere gebruikers die je op het account hebt toegevoegd.

Bij een postpaid abonnement stel je vooraf een betalingsmandaat in, gebruik je diensten en betaal je die maandelijks automatisch via dat betalingsmandaat.

In beide gevallen ontvang je een factuur voor de diensten die je gebruikte.

Wanneer loopt mijn abonnement af?

De voorwaarden van je Mobiflow-abonnement worden bepaald in de algemene voorwaarden. Je abonnement wordt steeds automatisch verlengd. Je kan het stopzetten door een mailtje te sturen naar info@mobiflow.be.

Heb ik een contract nodig voor de betaling van mijn laadsessies?

Aan onze contracten voor laadpassen zijn geen vaste maandelijkse kosten verbonden, je zal enkel betalen voor wat je verbruikt (Pay-for-use only).

Mobifree-contract: prepaid contract waar op voorhand krediet dient opgeladen te worden (opgelet: hou rekening met bancaire betalingsverwerkingstermijnen).

EV Charging-contract: postpaid contract waar een betaalmandaat dient aan gekoppeld te worden. Aan het einde van de maand wordt er aan jouw bankinstelling een betalingsverzoek aangeboden dat via jouw ingestelde betaalmethode (mandaat) zal voldaan worden.

Hoe betaal ik voor mijn laadsessies?

De betaling is afhankelijk van je type abonnement.

Ofwel heb je een prepaid abonnement, waarbij je vooraf budget aan je account toevoegt via je kredietkaart of debetkaart.

Ofwel heb je een postpaid abonnement, waarbij je maandelijks een afrekening krijgt voor je verbruikte diensten en daarvoor betaalt via het door jou ingestelde betalingsmandaat.

Welke laadtarieven worden gehanteerd?

De prijs van een publieke laadsessie is afhankelijk van de uitbater van het laadpunt, die bepaalt immers de basisprijs voor een laadsessie.

De prijs die je voor een laadsessie zal betalen, kan dus verschillen van laadpunt tot laadpunt, maar kan je altijd vooraf raadplegen in de Mobiflow-app. De prijs die daar zichtbaar is, is ook de werkelijke prijs die je gaat betalen.

Hoe stel ik een betalingsmandaat in?

Je stelt een betalingsmandaat in tijdens het aanmaken van je Mobiflow-account en de keuze voor een abonnement. Heb je al een account waarvoor nog geen betalingsmandaat was ingesteld, dan kan je dat achteraf nog steeds door aan te melden via https://my.mobiflow.be/sp/customer. Via Financiën > Betalingsmethoden kan je een nieuw mandaat instellen.

 

Waarom moet ik een betalingsmandaat instellen?

Dankzij het instellen van een betalingsmandaat, hoef jij geen actie te ondernemen voor het betalen van de diensten die je bij ons hebt afgenomen. Het instellen van een betalingsmandaat is nodig zodat wij weten wie het verbruik betaalt.

Platformbeheer

Hoe koppel ik een laadpas aan een gebruiker?

Zie bijgevoegd document.

Hoe een budget wijzigen of toewijzen?

Zie bijgevoegd document.

Hoe maak ik een CSV export van laadpasdetails?

Zie bijgevoegd document

Hoe vraag ik laadpassen in bulk aan?

Zie bijgevoegd document

Hoe configureer ik een kortingslijst op het platform?

Zie bijgevoegd document.

Hoe stel ik een laadpaal publiek open en stel ik vervolgens het laadtarief in?

Zie bijgevoegd document.

Hoe voeg ik een gebruiker toe aan een account op het Mobiflow-platform?

Zie bijgevoegd document.

Hoe download ik een factuur en/of betaalverzoek via het Mobiflow -platform?

Zie bijgevoegd document.

Hoe activeer ik de NRGkick Smart Cable?

De manual is toegankelijk via de QR-code op bijgevoegde pdf, maar kan je ook rechtstreeks op onze website terugvinden op de pagina die gewijd is aan NRGKick (https://www.mobiflow.be/nrgkick). Daar vind je een knop ‘registratie’ die je naar dezelfde pagina brengt als de QR-code.

Wat wordt bedoeld met een publiek laadtarief, waaruit is het samengesteld en hoe wijzig ik het op het platform?

Een publiek laadtarief verwijst naar de kosten die in rekening worden gebracht voor het opladen van elektrische voertuigen (EV’s) bij openbare laadstations. Het tarief is samengesteld uit verschillende elementen die de kosten van het gebruik van het laadstation dekken en kan variëren afhankelijk van de locatie, het laadstation en het bedrijfsmodel van de laadinfrastructuurbeheerder. Hier zijn enkele van de belangrijkste componenten die kunnen bijdragen aan een publiek laadtarief:

1. Energiekosten: Dit is de prijs voor de elektriciteit die wordt gebruikt om het voertuig op te laden. Het kan worden berekend op basis van de hoeveelheid verbruikte kilowattuur (kWh) of op basis van de tijd die wordt doorgebracht aan het laadstation.
2. Servicekosten: Sommige laadstations kunnen extra servicekosten in rekening brengen, zoals administratieve kosten, onderhoudskosten of kosten voor klantenondersteuning. Deze kosten worden toegevoegd aan het basistarief voor het gebruik van het laadstation.
3. Tijdgebaseerde tarieven: Sommige laadstations hanteren tarieven op basis van de tijd die wordt doorgebracht aan het laadstation. Dit kan een vast bedrag per uur zijn of een tarief dat varieert afhankelijk van de laadsnelheid of het tijdstip van de dag.
4. Tarieven op basis van laadsnelheid: Sommige laadstations rekenen tarieven op basis van de snelheid waarmee het voertuig wordt opgeladen. Bijvoorbeeld een hoger tarief voor snelladen en een lager tarief voor langzamer laden.

Het is belangrijk op te merken dat de specifieke samenstelling van het publieke laadtarief en dus ook de prijs van een publieke laadsessie kan variëren per laadstationuitbater die de basisprijs voor een laadsessie bepaalt. Verschillende uitbaters kunnen verschillende tarieven hanteren op basis van hun bedrijfsmodellen en kostenstructuur. Het is raadzaam om de tariefstructuur van een specifiek laadstation vooraf te controleren in onze Mobiflow-app voordat je begint met laden. De prijs die zichtbaar is in de app, is ook de werkelijke prijs die je zal betalen.

Het publieke laadtarief van je publieke laadpunten kan je wijzigingen op het Mobiflow-platform. Volg bijgevoegd stappenplan indien je jouw publieke laadtarief samengesteld uit een startprijs, prijs per KwH en een prijs per uur, wenst te wijzig

Hoe log ik in op mijn My Mobiflow, het online platform van Mobiflow?

Om in te loggen op het online platform, ga je naar de homepage van de Mobiflow website. Daar vind je in de rechterbovenhoek de tab ‘My Mobiflow’. Klik hierop, geef je gebruikersnaam en wachtwoord in en ga van start.

 

Hoe maak ik een Mobiflow-account aan op het platform?

Heel eenvoudig. Gelieve bijgevoegd stappenplan te volgen om de accountcreatie vlot te laten verlopen.

Hoe stel ik een betalingsmandaat in?

Je stelt een betalingsmandaat in tijdens het aanmaken van je Mobiflow-account en de keuze voor een abonnement. Heb je al een account waarvoor nog geen betalingsmandaat was ingesteld, dan kan je dat achteraf nog steeds door aan te melden via https://my.mobiflow.be/sp/customer. Via Financiën > Betalingsmethoden kan je een nieuw mandaat instellen.

 

Wat betekent “white list” en hoe voeg ik laadpassen toe aan de white list?

Een ‘whitelist’ van laadpassen verwijst naar een geautoriseerde lijst van laadpassen die zijn toegestaan om (gratis) gebruik te maken van een specifiek laadsysteem of laadinfrastructuur. Het principe van een whitelist is gebaseerd op het idee dat alleen de laadpassen die op de lijst staan, toegang krijgen tot het laden van elektrische voertuigen op een bepaalde locatie.
Door het opstellen van een whitelist kunnen beheerders van laadsystemen of laadpunten de toegang tot het laden beperken tot specifieke laadpassen. Dit kan handig zijn in situaties waarbij een bepaalde laadinfrastructuur is bedoeld voor specifieke gebruikers, zoals bijvoorbeeld werknemers van een bedrijf, abonnementhouders, of leden van een specifiek netwerk.
Met een whitelist kunnen onbevoegde gebruikers of laadpassen worden geweerd, wat helpt bij het voorkomen van misbruik of ongeautoriseerd gebruik van laadinfrastructuur. Het biedt een extra beveiliging en zorgt ervoor dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot het laden van elektrische voertuigen op een bepaalde locatie.
Het beheren van een whitelist gebeurt op het My Mobiflow-platform handmatig, waarbij laadpassen handmatig worden toegevoegd of verwijderd van de lijst. Zie bijgevoegde handleiding.

Split billing

Wat is een betaalverzoek en waarom wordt er geen btw aangerekend op het betaalverzoek?

Bij activatie van split-billing facturatie, ontvangt de werkgever maandelijks een betaalverzoek dat hij manueel moet betalen, niet automatisch, met alle laadsessies per werknemer. Zodra Mobiflow deze betaling ontvangt, krijgt elke werknemer de kosten voor zijn of haar laadsessies teruggestort.

We hebben er bewust voor gekozen om te werken met een betaalverzoek en niet met een factuur. Split-billing sessies worden namelijk beschouwd als een verkoop van privé naar onderneming. Hierdoor wordt er geen btw aangerekend.

Er moest vervolgens beslist worden om ofwel op de factuur te vermelden dat de dienst niet aan btw onderworpen is, of om een ander, apart document op te stellen – een betaalverzoek – dat deze verrichten behelst. Wij hebben voor dit laatste gekozen in de vorm van een betaalverzoek. Een betaalverzoek kan perfect in de boekhouding gebracht worden.

Hoe wijzig ik een zelfgekozen split billing vergoedingstarief in het CREG-tarief

Zie bijgevoegd document

Hoe maak ik een split billing terugbetalingspolicy aan?

Zie bijgevoegd document.

Hoe activeer ik een split billing contract?

Zie bijgevoegd document.

Hoe verloopt de terugbetaling van thuislaadsessies na activatie van split billing facturatie?

Zie bijgevoegd document.

Hoe wijzig ik het split billing vergoedingstarief?

Zie bijgevoegd document.

Hoe activeer ik split billing facturatie?

Bijgevoegd vind je verschillende manuals voor de set-up van split billing facturatie:

Wat is split billing?

Zie bijgevoegd document (Split billing in een notendop) voor meer informatie. Hoe split billing concreet werkt wordt uitgelegd in deze infovideo.

Mobiflow app

Algemene vragen

Hoe start ik een laadsessie in de app die ad hoc betaald wordt?

Zie bijgevoegd document.

Kan ik krediet toevoegen via de app?

Ja, ga naar het startscherm > Budget > Krediet toevoegen.

Wat is mijn actueel saldo?

Op het startscherm van de app kan je jouw actuele saldo raadplegen.

Kan ik mijn thuislaadsessies ook opvolgen in de app?

Ja, je kan je split billing thuislaadsessies opvolgen. Ga naar het startscherm > Aankopen > Geschiedenis > Individuele sessie.

Hoe meld ik mij aan?

Om je aan te melden, open je de app en klik je op Aanmelden. Vul je e-mailadres en wachtwoord in en klik op Aanmelden.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Op de inlogpagina van de app vind je de knop Aanmelden. Klik op deze knop en vervolgens op Je wachtwoord instellen of resetten.

Hoe kan ik filteren in de app, bijv. op laadsnelheid?

Ga naar het startscherm en klik op Locatie zoeken. Bovenaan het scherm zie je de verschillende filters: status, connectie, snelheid, operator, openbaar.

Hoe start en stop ik een laadsessie via de app?

Om een laadsessie te STARTEN:

  • Open de Mobiflow-app.
  • Klik op Locatie zoeken of Locaties in de buurt.
  • Kies een laadpunt op de kaart of uit de lijst en selecteer de gewenste aansluiting.
  • Als laden met de app mogelijk is: klik op Start laden om de sessie te starten. Klik een tweede keer op Start laden om te bevestigen.

Om een laadsessie te STOPPEN:

Ga naar Aankopen > Actief > Selecteer de actieve laadsessie en klik op Stoppen.

Hoe maak ik een Mobiflow-account aan in de app?

Je e-mailadres is voldoende om een account aan te maken in de app. Omdat jouw veiligheid onze prioriteit is, vragen we jou een wachtwoord in te stellen om de toegang tot je account te beveiligen.

Om een Mobiflow-account aan te maken in het platform, volg je deze instructies om je account in te stellen.

Hoe kan ik beschikbare laadpunten terugvinden in de Mobiflow-app?

Ga naar je startscherm en klik op Locatie zoeken of Locaties in de buurt. Alle laadpunten in de buurt verschijnen op de kaart, maar we raden aan om bovenaan op Status te klikken om te filteren op Beschikbare laadpunten en Toon alle laadpunten in gebruik. Klik vervolgens op Filter toepassen.

Ik start mijn laadsessie met mijn laadpas, mag ik mijn sessie stoppen met de app en vice versa?

Je start en stopt een laadsessie best altijd op dezelfde manier.

Moet ik altijd de Mobiflow-app installeren als ik mijn Mobiflow-laadpas wil gebruiken?

Je hoeft de Mobiflow-app niet te installeren, al is het wel de aangewezen bron van informatie om laadpunten terug te vinden, de prijs van een laadsessie vooraf te kennen en je gebruik op te volgen.

Is de Mobiflow-app gratis?

Ja, je kan de Mobiflow app gratis downloaden in de Google Play of Apple Store.

Waar kan ik mijn gebruik opvolgen?

Ga naar het startscherm en klik op Aankopen.

Mobiflow laadpas

Algemene vragen

Wat is het verschil tussen een Mobi Free en EV charging abonnement?

Als je een Mobiflow-laadpas wil aanvragen en je hebt nog geen Mobiflow-account, moet je bij de registratie van je account kiezen voor een gratis abonnementsformule: Mobi Free of EV Charging. Het Mobi Free abonnement werkt met prepaid betalingen d.w.z. dat je eerst een saldo dient toe te voegen aan je account alvorens te kunnen laden. Het EV Charging abonnement werkt met postpaid betalingen d.w.z. dat je na het instellen van een betaalmethode (kredietkaart of automatische overschrijving) kan laden zonder eerst een saldo te moeten toevoegen aan je account.
De meeste klanten kiezen voor een EV Charging contract. Beide abonnementen zijn GRATIS. Wens je meer info over laadpassen en de contracten Mobi Free en EV Charging, raadpleeg volgende pagina op onze website: https://mobiflow.be/nl/bestel-je-laadpas/

 

Is er een pincode noodzakelijk bij het gebruik van mijn laadpas?

Nee. Een laadsessie kan worden gestart door je laadpas dicht in de buurt van de RFID-lezer (laadpaslezer) te houden. Een pincode is niet nodig.

Kan ik een extra laadpas aanvragen?

Ja, dit kan op twee manieren.

1) Een extra laadpas kan je aanvragen door een mailtje te sturen naar info@mobiflow.be, maar hou rekening met een eenmalige bijkomende kost van € 10 incl. btw.

2) Log in op het Mobiflow-platform. Nadat je account werd aangemaakt, navigeer je naar Mobiliteit > Laadkaarten. Hier vind je je naam terug. Vraag hier een laadpas aan.

Kan ik mijn laadpas gebruiken bij openbare laadpunten meteen na het activeren?

Je kan je laadpas gebruiken zodra die door ons werd geactiveerd én zodra je account actief is.

Heb je aan account aangemaakt en daarbij een laadpas aangevraagd, dan stuur je ons een mailtje wanneer de laadpas via de post is aangekomen. Wij activeren zo snel mogelijk je laadpas, zodat je publiek kan laden.

Heb je al een laadpas en maak je daarna pas een account aan, dan kan je tijdens die stap je laadpas koppelen en een betaalmethode instellen. Zodra die betaalmethode actief is, kan je met je laadpas publiek laden.

Afhankelijk van de aanbieder van het openbaar laadnetwerk, kan dit tot 72 uur duren.

Kan ik meerdere laadpassen toevoegen aan dezelfde gebruiker?

Dat is mogelijk, maar hou er altijd rekening mee dat je je laadsessie moet starten en stoppen met dezelfde laadpas. Een extra laadpas kan je aanvragen door een mailtje te sturen naar info@mobiflow.be, maar hou rekening met een eenmalige bijkomende kost van € 10 incl. btw.

Wat is de levertijd van een laadpas?

We trachten de laadpas te verzenden binnen 3 werkdagen. Afhankelijk van de verzendingstermijnen van Bpost zal deze kort nadien bij jou thuis afgeleverd worden. Bij grote drukte kan dit uitzonderlijk iets langer duren. We proberen je altijd zo snel mogelijk te helpen.

Hoe lang blijft mijn Mobiflow-laadpas geldig?

Je Mobiflow laadpas is geldig zo lang je account actief is.

Wat moet ik doen om geen gebruik meer te maken van de Mobiflow-laadpas?

Wil je je Mobiflow-laadpas en het bijhorende account niet meer gebruiken, dan stuur je een mailtje naar info@mobiflow.be. Wij doen dan het nodige om je account af te sluiten.

Ik heb een Mobiflow-laadpas ontvangen, hoe kan ik deze activeren?

Hier heb je 2 mogelijkheden:

Heb je nog geen Mobiflow-account, maar wel al een laadpas, dan kan je je laadpas koppelen tijdens het aanmaken van je Mobiflow-account via https://my.mobiflow.be/welcome/. Volg bijgevoegd stappenplan om een account aan te maken. Opgelet, als je tijdens het aanmaken van je account kiest voor het kostenloze abonnement EV Charging, zal je als laatste stap in je registratie bijkomend een betalingsmandaat moeten instellen, pas dan kan je publiek laden. Maak je je account aan, koppel je vervolgens je laadpas, maar stel je geen betaalmethode in, zal je niet publiek kunnen laden.

Heb je wel al een Mobiflow-account en kreeg je je laadpas via de post toegestuurd, bevestig dat dan even in een mailtje aan info@mobiflow.be. Wij zullen deze dan voor jou activeren.

Hoe vraag ik een Mobiflow-laadpas aan?

Dit kan op twee manieren. Je kan een Mobiflow-laadpas aanvragen wanneer je via https://my.mobiflow.be/welcome een nieuw account aanmaakt. Volg bijgevoegd stappenplan om een account aan te maken. Heb je al een account, dan kan je een laadpas aanvragen door een mailtje te sturen naar info@mobiflow.be. De laadpas wordt dan zo snel mogelijk verstuurd per post.

Kan ik met mijn Mobiflow-laadpas laden aan snelladers?

Ja, je kan je Mobiflow-laadpas gebruiken voor zowel AC-laders als snelle DC-laders. In de Mobiflow-app vind je alle beschikbare laadpunten terug en kan je ook filteren op laadsnelheid om zo bijvoorbeeld enkel de snelladers in je buurt te tonen.

Kan ik laden in het buitenland met de Mobiflow-laadpas?

Ja, dankzij de Mobiflow-laadpas kan je gebruik maken van meer dan 450.000 laadpunten, verspreid over Europa. Tip: check eerst de info in onze app over het laadpunt.

Waar kan ik laden met de Mobiflow-laadpas?

Bij Mobiflow is jouw rijcomfort prioritair. Mobiflow werkt met vele partners samen om je zo toegang te verschaffen tot zoveel mogelijk laadstations. Op dit ogenblik beslaat het netwerk van Mobiflow en partners 95% van alle publiek toegankelijke oplaadpunten in de Benelux. Waar bevinden zich al de voor jou toegankelijke laadstations? Dit kan je heel eenvoudig zien via jouw Mobiflow-app en via jouw My Mobiflow-account op het platform. Ook op de homepagina van onze Mobiflow-website vind je een kaartweergave terug. Meer info in bijlage over waar je in de app en op My Mobiflow tergvindt waar je kan laden.

Hoeveel kost de Mobiflow-laadpas?

Elke unieke gebruiker krijgt een gratis Mobiflow-laadpas. Heb je als bestaande gebruiker een nieuwe of bijkomende laadpas nodig, dan vragen we daarvoor een eenmalige administratieve kost van € 10,00 incl. btw.

Wat moet ik doen wanneer mijn laadpas verloren of gestolen is?

Bij verlies moet je de laadpas laten blokkeren door een Mobiflow-medewerker. Indien gewenst stuurt onze klantendienst een nieuwe laadpas op. Hiervoor wordt wel een kost van € 10 aangerekend.

Hoe start en stop ik een laadsessie met de Mobiflow-laadpas?

De Mobiflow-laadpas werkt via RFID-technologie. Wanneer je de laadpas dicht in de buurt van de RFID-lezer van het laadpunt houdt, kan die de code van je laadpas inlezen. Op het laadpunt vind je vaak een aanwijzing om te weten waar die RFID-lezer zich in het toestel bevindt en waar je je laadpas dus moet houden.

Heb ik altijd een laadpas nodig om een laadsessie te starten of kan dat ook met de app?

Een laadpas is vandaag nog steeds de meest gebruikte manier om een laadsessie te starten. Voor heel wat laadpunten kan je ook de app gebruiken, maar jammer genoeg lukt dat nog niet overal. In de Mobiflow-app kan je via de filters kiezen om enkel laadpunten te tonen die via de app kunnen worden gestart. Heb je in de app een laadpunt gekozen, dan vind je ofwel een knop ‘start laden’ (in dat geval kan je via de app een sessie starten) of ‘gebruik je laadpas’.

Kan mijn laadpas gekopieerd worden?

Een laadpas maakt gebruik van de RFID-technologie. Er is gespecialiseerde technologie nodig om daarmee aan de slag te gaan. Anderzijds, net zoals bij een bankkaart, raden we je aan om je laadpas nergens achter te laten. Bij verlies moet je de laadpas laten blokkeren door een Mobiflow-medewerker. Indien gewenst stuurt onze klantendienst een nieuwe laadpas op. Hiervoor wordt wel een kost van € 10 aangerekend.

Ik ben mijn Mobiflow-laadpas kwijt. Wat nu?

Contacteer ons als je je Mobiflow-laadpas kwijt bent. Mobiflow blokkeert de oude laadpas en stuurt je een nieuwe op (€ 10 incl. btw).

Mobiliteitsdiensten

Bus en tram

Kan ik andere mobiliteitsdiensten gebruiken buiten het elektrisch laden?

Ja. Mobiflow biedt naast het laden van je elektrische wagen ook MaaS-diensten aan (Mobility-as-a-Service). Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van bus, trein en deelfiets.

Kan ik een m-ticket voor iemand anders kopen?

Je m-ticket is gekoppeld aan het gsm-nummer en smartphonetoestel waarmee je het ticket hebt aangekocht. Wens je een m-ticket voor iemand anders te kopen, dan moet deze persoon je vergezellen tijdens de trip.

Kan je via één smartphone en één Mobiflow-account tickets voor meerdere reizigers kopen?

Ja. Het is mogelijk om gelijktijdig meerdere geldige tickets op één smartphone te bewaren. De reizigers dienen samen te blijven tijdens heel hun reis om op een geldige manier op hun bestemming te raken.

Kan ik als werkgever busdiensten aanbieden aan mijn werknemers?

Ja. Als werkgever is het mogelijk om al onze diensten aan te bieden aan je werknemers, ook de diensten van De Lijn. Je kan werknemers toegang geven tot bussen en trams in Vlaanderen. Contacteer ons voor meer info rond onze innovatieve mobiliteitsoplossingen.

Kan ik genieten van kortingen of voordeeltarieven met Mobiflow?

Nee. Wij kunnen momenteel geen rekening houden met gebruikers die aanspraak maken op kortingen of voordeeltarieven via De Lijn.

Kan ik een dagpas of abonnement aankopen met Mobiflow?

Nee. Momenteel bieden we enkelvoudige m-tickets en de m-card 10 (enkel voor Mobi Classic-abonnees) aan. In de toekomst is het zeker mogelijk dat we meer diensten zullen aanbieden.

Wat is een m-ticket?

Een m-ticket van De Lijn is een online vervoersbewijs dat je verkrijgt via een mobiliteitsapp zoals Mobiflow. Het m-ticket is een uur geldig en wordt meteen na aankoop automatisch geactiveerd. Meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen over het m-ticket vind je hier.

Deelfietsen

Kan ik andere mobiliteitsdiensten gebruiken buiten het elektrisch laden?

Ja. Mobiflow biedt naast het laden van je elektrische wagen ook MaaS-diensten aan (Mobility-as-a-Service). Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van bus, trein en deelfiets.

Hoe lang is mijn code geldig?

Je dient de code binnen de dag na je aankoop te activeren. Vanaf het moment dat je de code geactiveerd hebt, kan je 24u lang de deelfiets gebruiken.

Moet ik mijn deelfiets altijd naar dezelfde plaats terugbrengen?

Momenteel bieden wij de deelfietsen van Blue-bike, Velo Antwerpen, Donkey republic en Villo aan. Ja, over het algemeen moet je de deelfietsen van Blue-bike, Velo Antwerpen, Villo en Donkey Republic terugbrengen naar dezelfde plaats waar je de fiets hebt opgehaald. Dit komt omdat deze systemen gebruik maken van stations waar je de fietsen kunt ontlenen en terugplaatsen. Het kan zijn dat er verschillende stations beschikbaar zijn waar je de fiets kunt ophalen en terugplaatsen, maar je moet altijd controleren of je de fiets op de juiste locatie terugzet voordat je de huur beëindigt.

Als je de fiets op een andere locatie terugzet dan waar je hem hebt opgehaald, kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht of kan het zijn dat je niet in staat bent om de huur te beëindigen totdat de fiets teruggebracht is naar het juiste station. Het is daarom belangrijk om de regels en voorwaarden van het specifieke deelfietssysteem dat je gebruikt te raadplegen voordat je een fiets huurt.

Elektrisch laden

Waar kan ik laden?

Bij Mobiflow is jouw rijcomfort prioritair. Mobiflow werkt met vele partners samen om je zo toegang te verschaffen tot zoveel mogelijk laadstations. Op dit ogenblik beslaat het netwerk van Mobiflow en partners 95% van alle publiek toegankelijke oplaadpunten in de Benelux. Waar bevinden zich al de voor jou toegankelijke laadstations? Dit kan je heel eenvoudig zien via jouw Mobiflow-app en via jouw My Mobiflow-account op het platform. Ook op de homepagina van onze Mobiflow-website vind je een kaartweergave terug. Meer info in bijlage over waar je in de app en op My Mobiflow tergvindt waar je kan laden.

Kan ik andere mobiliteitsdiensten gebruiken buiten het elektrisch laden?

Ja. Mobiflow biedt naast het laden van je elektrische wagen ook MaaS-diensten aan (Mobility-as-a-Service). Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van bus, trein en deelfiets.

Publiek laden lukt niet. Wat nu?

Lukt het niet om een laadpaal te activeren? Overloop even volgende scenario’s en hopelijk is jouw probleem hierdoor verholpen:

1/ Mobiflow streeft ernaar om een zo groot mogelijk netwerk van partners uit te bouwen. Controleer in de Mobiflow-app of de betreffende laadpaal tot een van onze partners behoort en dus op onze kaart te zien is. Onze app kan gedownload worden in de Apple Store of in de Google Play Store.

2/ Heb je meerdere laadpassen? Let dan op dat je dezelfde laadpas gebruikt bij het activeren als bij het desactiveren.

3/ Let ook op voor metalen voorwerpen of magneten in de buurt van je laadpas. Die kunnen voor storingen zorgen.

4/ Bij een Mobi Free-abonnement controleer je best of er nog een positief krediet op je account staat. Bij een EV Charging-abonnement, of er een actieve betaalmethode op je account werd ingesteld. Als je een laadpas hebt van je werkgever, kan je werkgever dit voor jou checken. Bijgevoegd screenshot toont waar je op het My Mobiflow-platform (https://my.mobiflow.be) kan checken of er een betaalmethode werd ingesteld en hoe je er een kan toevoegen. Vergeet niet om de schakelknop rechts “Gebruik voor facturering” aan te zetten!

Heb je al deze zaken gecontroleerd en lukt het nog steeds niet om te laden? Contacteer onze supportdienst op het nummer 09 296 45 45 en geef de volgende info door: naam, e-mail Mobiflow-account, laadpasnummer, start- en stoptijd van de laadsessie en de locatie van de laadpaal.

 

Trein

Welke treinbiljetten kan ik kopen via de Mobiflow-app?

In de Mobilfow-app kan je de volgende biljetten kopen (zowel eerste als tweede klas). Het aanbod van de dienstverlener kan echter wijzigen doorheen de tijd.
– Standaardbiljet- enkel
– Standaardbiljet – heen en terug
– Diabolo toeslag
– Weekendbiljet
– Seniorenbiljet
– Go Pass 1
– Biljet grote gezinnen

Wat als mijn smartphone niet werkt of ik hem niet bij me heb als ik op de trein zit?

Wanneer je je biljet niet kan tonen aan de conducteur, zal die een onregelmatigsheidsrapport opstellen (document C170). Je kan het te betalen bedrag betwisten door contact op te nemen met de klantendienst van de NMBS.

Waarom moet ik mijn geboortedatum ingeven om een ticket aan te kopen?

Je geboortedatum wordt gebruikt om beveiligingscodes te berekenen. Je gegevens worden niet opgeslagen door Mobiflow of door NMBS. Om een geldig ticket te krijgen, dien je je geboortedatum correct in te vullen.

Kan ik via één Mobiflow-account en één smartphone meerdere treintickets kopen voor verschillende personen?

Ja. Je kan maximaal 6 tickets kopen voor personen waarmee je samen de trein neemt. Dat wil zeggen dat alle personen hetzelfde traject nemen in dezelfde klasse en op het moment van controle ook samen zijn. Je kan wel verschillende soorten biljetten kopen voor elk van de reizigers.

Kan ik een treinticket dat ik gekocht heb, doorsturen naar iemand anders?

Neen. Je dient je ticket te tonen op het toestel waarmee het is aangekocht en kan dit dus niet doorsturen naar iemand anders. Je ticket is verbonden aan de geboortedatum van de hoofdreiziger. Deze hoofdreiziger moet aanwezig zijn tijdens de controle.

Kan ik een ticket aankopen voor een treinreis op een andere dag?

Ja. Je kan je treinticket tot 30 dagen op voorhand aankopen.

Kan ik andere mobiliteitsdiensten gebruiken buiten het elektrisch laden?

Ja. Mobiflow biedt naast het laden van je elektrische wagen ook MaaS-diensten aan (Mobility-as-a-Service). Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van bus, trein en deelfiets.

Kan je via één smartphone en één Mobiflow-account tickets voor meerdere reizigers kopen?

Ja. Het is mogelijk om gelijktijdig meerdere geldige tickets op één smartphone te bewaren. De reizigers dienen samen te blijven tijdens heel hun reis om op een geldige manier op hun bestemming te raken.